دنیای موازی، واژهای است که بیشتر به گوش کسانی سرزده است که طرفدار ادبیات فانتزی و تخیلی در دنیای هنر هستند؛ مفهومی که دستمایه کارگردانان برای خلق عواملی بهموازات دنیایی است که در آن زندگی میکنیم؛ اما فارغ از همه افسانهها در این دنیا افرادی هستند که درون اذهانشان نه دنیا بلکه عوالمی رادارند و […]
اینکه آیا اساساً امکان مقایسه میان انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نبوی وجود دارد یا نه خودش بحثی مفصل میطلبد؛ چراکه موقعیت رسول گرامی اسلام و جایگاه مقام ربوبی و دریافت مستقیم وحی از جانب پروردگار متعال و شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مردم عرب و عجم در آن زمان قطعاً بازمان فعلی تفاوتهای […]
در دوره آخرالزمان مکتب و آرمان تشیّع از سوی دشمنان تحت شدیدترین فشارهای روانی و اقتصادی حتی نظامی قرار خواهد گرفت، ائمه معصومین (علیه السلام) محبین خود را در چنین مواقع به تقیه (۱) سفارش کرده اند تا بتوانند در این دوران، خود و سرمایه شان را با کمترین خسارت پشت سر بگذارند. تقیه سپر […]
دوره آخر الزمان، یکی از دوره های پرتلاطم در روایات ائمه معصومین (علیه السلام) معرفی شده است که زندگی فردی و اجتماعی با مخاطرات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد، حتی خواص جامعه از این بحران به راحتی نمی توانند عبور کنند. اما تکلیف در این دوره خطرناک چیست؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و […]
امام صادق علیه السلام: «مَنْ مَلَک نَفْسَهُ اذا رَغِبْ وَ اذا رَهَبْ و اذا اشْتَهی و اذا غَضِبَ و اذا رَضِی، حَرَّمَ اللَّه جَسَدَهُ عَلَی النّارِ». هرکه در رغبت، ترس، شهوت، خشم و شادی خوددار باشد خداوند تنش را بر آتش حرام می کند. منبع: وسایل الشیعه، جلد ۱۱، صفحه ۱۲۳.
امام على علیه السلام: «شتّانَ ما بینَ عَمَلَینِ:عملٌ تَذهبُ لذّتُهُ و تبقى تَبِعتُهُ ، و عملٌ تَذهبُ مَؤونتُهُ و یبقى أجرُهُ». چه بسیار است تفاوت میان دو کردار: کردارى که خوشى آن برود و پیامد (کیفر) آن بر جاى ماند و کردارى که رنج آن برود و مزدش بماند. منبع: میزان الحکمه، جلد ۱.
مسلمانان با هم دیگر مهربان ورئوف اند، در غم ها و شادی های هم شریک اند، در تعامل با دیگران بسیار خوش رفتار هستند و با گشاده رویی برخورد می کنند، این رفتار همان توصیه خداوند متعال به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می باشد که فرمود: «مُحَمَّدٌ رَسوُلُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ […]
امام على علیه السلام: « عَزَمَ اللّه ُ لَنا عَلَى الذَّبِّ عن حَوْزتِه و الرّمْیِ مِن وراءِ حُرْمَتِهِ ، مُؤمنُنا یَبغی بذلکَ الأجْرَ، و کافِرُنا یُحامی عَنِ الأصلِ» خداوند خواست تا ما (قریش) پاسدار شریعتش باشیم و نگه دار حرمتش. مؤمنِ ما از این کار در پى مزد [الهى] بود و کافرِ ما از تبار […]
فصیح آنکسی است که مطابق قواعد زبان سخن بگوید و بلیغی کسی که طبق شرایط و مخاطب، کلماتش، روش بیانش و تفصیل و اختصار در کلامش و در اندازه فهم مخاطب سخن بگوید. حسین بن علی علیهالسلام هم فصیح و هم بلیغ بودند بلکه افصح و ابلغ زمانهی خویش بودند و این یعنی تو که […]