حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۰ شهریور , ۱۴۰۴ Thursday, 11 September , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3752 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 104×
16 اسفند 1398 - 20:07
شناسه : 31333
بازدید 55
2

اگر کسی در خواب دید که او را به دوزخ بردند، گنهکار است و باید توبه کند. ولی اگر دید در کنار دوزخ ایستاده و دوزخیان را تماشا می کند، تعبیر آن است که او را از گناه حذر می دهند و اگر دید او را به سوی دوزخ بردند و رنج و آسیبی به […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگر کسی در خواب دید که او را به دوزخ بردند، گنهکار است و باید توبه کند. ولی اگر دید در کنار دوزخ ایستاده و دوزخیان را تماشا می کند، تعبیر آن است که او را از گناه حذر می دهند و اگر دید او را به سوی دوزخ بردند و رنج و آسیبی به او نرسید، دلیل بر اینکه از گناهان بازگشت و توبه می کند.

اگر دید وارد دوزخ شده و ندانست که چه زمانی او را به آنجا برده اند، آدمی سرگردان و حیران است که خوب و بد اعمال خود را تشخیص نمی دهد. نوشیدن و خوردن آب و غذای دوزخی و بدطعم نشانه گناه کار بودن و بدکرداری است و باید آن شخص توبه کند.

محمد ابن سیرین می گوید: اگر کسی ببیند در دوزخ شد و بیرون نیامد، دلیل کند که عاصی و بدکار است و توبه باید کند و به سوی حق تعالی بازگردد، زیرا اجلش نزدیک است. اگر توبه نکند، بیم آن باشد که به کافری بمیرد. اگر ببیند دوزخ را و از آن رنجی و گزندی به تن او نرسید، دلیل که در رنج و غم دنیا گرفتار شود وبه آخر سلامتی یابد.

گر ببیند در دوزخ رفت و ندانست کِی بدانجا رفت، پیوسته در جهان به تنگ روزی گرفتار باشد. اگر ببیند که طعام و شراب آنجا می خورد و در آتش می سوخت، دلیل که در جهان کردار بد می کند و در آخرت بلای او خواهد بود. اگر ببیند فرشته موی پیشانی وی بگرفت و به دوزخ رفت، دلیل که به گناه کردن بمیرد.

اگر ببیند از غذای دورخ چیزی بخورد، مانند زقوم، دلیل است که به علم باطل و مجهول مشغول شود، که آن علم وبال او خواهد بود، یا خون ناحق کند. اگر ببیند شمشیر کشید و به دوزخ رفت، دلیل که سخن فحش و منکر گوید. اگر ببیند آتش دوزخ می خورد، دلیل است که مال یتیمان خورد. اگر ببیند که آتش نزدیک دوزخ می افروخت، دلیل که او را کاری صعب از جهت پادشاه یا حاکم پیش آید.

جابر مغربی می گوید: اگر ببیند او را کشان کشان به دوزخ بردند، دلیل که عاقبت او به کفر کشد. اگر ببیند بانگ آتش دوزخ می شنید، دلیل که هیبت و سیاست پادشاه به او رسد. اگر ببیند که در نزدیک دوزخ قرار گرفت، دلیل که جهان بر وی دشوار شود.

امام صادق (ع) می فرماید: دیدن دوزخ به خواب شش وجه است:
۱٫ خشم گرفتن خدای تعالی بر وی،
۲٫ مبتلا شدن به گناه،
۳٫ جور سلطان ستمگر،
۴٫ رنج و مصیبت،
۵٫ خذلان،
۶٫ مال یتیمان و ربا خوردن.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.