سوال: مگر نمی گویید همیشه برای مرگ آماده اید و مرگ در هر شرایطی ممکن است به سراغ انسان بیاید، هر گاه زمان آن برسد راه فراری نیست؟ پس چرا از ترس کرونا، کار و زندگی خود را مختل کرده اید؟
پاسخ:
اگر این باشد پس تمام دستورات شرعی مبنی بر اینکه انسان نباید به خودش ضرر برساند و یا دستورات دیگری داریم که با بیماریها مبارزه کنیم برای چیست؟ ما در اسلام قاعدهای با عنوان «لا ضرر و لا ضرار» داریم. این قاعده در شرایط کنونی بدین معناست که هر فرد مسلمان باید با رعایت نکات بهداشتی، نه به خودش ضرر برساند و نه به دیگری ضرر برساند. اگر کسی تصور میکند که از این بیماری آسیب نمیبیند که البته بدون رعایت نکردن توصیههای بهداشتی خواهد دید، طبق این قاعده باید توصیهها را رعایت کند، چرا که بیماری خود را به دیگران منتقل خواهد کرد و به دیگران هم ضرر خواهد رساند. انسان مسلمان باید تمام تلاش خود را بکند که نه به خود آسیبی برساند و نه عامل آسیب رساندن به دیگران شود.
سیره اهلبیت علیهم السلام نیز نشان میدهد که آنان علی رغم اینکه بیش از هر فرد دیگری، به مرگ و فلسفه آن آگاه بودند، اما در مواقع بیماری به طبیب مراجعه و از توصیههای آنان استفاده میکردند. اگر بخواهیم بنشینیم و بگوییم «مرگ بالاخره به سوی ما خواهد آمد»، نشانه بیاعتنایی و مؤمن نبودن نسبت به دین و آیات و روایات است.
بنا بر حب ذات که اسلام به رسمیت شناخته و علم الصحه که مورد تأکید و توصیه اسلام است، هر فرد مسلمان باید توصیههای بهداشتی را رعایت کند، همان طور که علمای قدیم و گذشته در زمان مواجهه با بیماری به پزشکان مراجعه و توصیههای آنان را رعایت میکردند. اینها نشان میدهد که ما باید سلامت خود را حفظ کنیم و اگر مقدر الهی باشد، مرگ بهسراغ ما خواهد آمد.
ثبت دیدگاه