حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۴ فروردین , ۱۴۰۰ 2 رمضان 1442 Tuesday, 13 April , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3799 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 99×
۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
شناسه : 58
بازدید 238
0

پس از آغاز تبلیغ سراسری نبی مکرم اسلام (ص) ، قریش کم کم احساس خطر کرده اینجا بود که مسلمانان را تحت فشار قرار دادند تا از گرایش آنان به پیامبر (ص) و دین اسلام جلوگیری نمایند ، که پس از آن پیامبر (ص) دستور خروج مسلمین از مکه و هجرت به سوی مدینه را […]

پ
پ

پس از آغاز تبلیغ سراسری نبی مکرم اسلام (ص) ، قریش کم کم احساس خطر کرده اینجا بود که مسلمانان را تحت فشار قرار دادند تا از گرایش آنان به پیامبر (ص) و دین اسلام جلوگیری نمایند ، که پس از آن پیامبر (ص) دستور خروج مسلمین از مکه و هجرت به سوی مدینه را صادر نمود و مسلمین با دسته جات گروهی کوچک از مکه به سوی مدینه و به دور از چشم قریشان رهسپار شدند(۱).
قریش که از این ماجرا خبر دار شدند در محلی نزدیک خانه خدا که آن را در آن زمان دارالندوه و یا مجلس شورای مکه می نامیدند جمع شدند تا دررابطه با هجرت پیامبر به مدینه تصمیم گیری کنند ، این جلسه با حضور اشراف و بزرگان مکه برگزار شد.
آیه ۳۰ سوره انفال به فراز مهمی از زندگی پیامبر اسلام (ص) اشاره دارد ، در شان نزول این آیه آمده است که پس از رسمی شدن جلسه سخنگو با اعلام اینکه محمد (ص) خطر بزرگی برای ما شده بر از میان بردن ایشان تاکید نموده و اتخاذ تصمیم مهم در این جلسه را ضروری خوانده و پیشنهاد کرد که شخصی زیرک دست به کشتن پیامبر بزند.
پیرمردی که در تفاسیر مختلفی از آن به عنوان شیطان یاد شده است با این تصمیم مخالفت نمود که پیشنهاد های مختلفی در این جلسه مطرح شد که ماحصل آن پیشنهاد شخصی به نام عَمرو بن هشام بن مغیره مخزومی (۲) که مسلمانان بر اثر عداوت و دشمنی وی با شخص پیامبر (ص) او را ابوجهل می نامیدند بود که از هر قبیله جوانی شجاع انتخاب شده و شبانه به خانه نبی مکرم اسلام (ص) رهسپار شده و شبانه قصد جانش را نمایند ، که در این صورت خون پیامبر (ص) در میان همه قبایل پخش شده و در این صورت بنی هاشم توان خونخواهی و جنگ با همه قبائل را نخواهد داشت و مجبور به دریافت خون بها شده و قبائل خون بهاء پیامبر (ص) را پرداخت نموده و ماجرا ختم به خیر می شود(۳).
به دنبال تصمیم شوم قریش بر ضد پیامبر (ص) ، فزشته وحی بر ایشان نازل شده و از ماجرا و نقشه شوم آنها پیامبر (ص) را با خبر نمود ، که در قرآن به آن اشاره شده است.
وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذینَ کَفَرُوا لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ (۴).
پیامبر پس از با خبر شدن تصمیم گرفت تا قبل از رسیدن کفار آنجا را به سوی یثرب (مدینه النبی فعلی) ترک کند.
در شب اول ربیع الاول پیامبر ،  امیر المومنین علی (ع) را از نقشه کفار باخبر نمود و درخواست کرد تا در رختخواب ایشان بخوابد و پیامبر (ص) رهسپار غاری به نام غار ثور شوند ، علی (ع) از پیامبر (ص) پرسید آیا در این صورت شما جان سالم به در خواهید برد ، پیامبر (ص) جواب داد : آری ؛ علی (ع) سجده شکر گذاشته و با جان و دل رفتن به گرداب خطر را پذیرفت (۵).
کفار از اوایل شب خانه پیامبر (ص) را محاصره کرده بودند تا در نیمه شب با یورش به خانه ایشان ، وی را به قتل برسانند ، ابولهب (۶) که عموی پیامبر بود از مذمت مردم خوف داشت و از ورود شبانه به خانه پیامبر (ص) به خاط وجود زن و کودک منع کرد سر انجام در اوایل صبح به خانه حمله کردند و امیر المومنین را در بستر پیامبر دیدند و سراغش را از علی کردند که ایشان پاسخ داد مگر پیامبر (ص) را به من سپردید که اکنون سراغش را از من می کنید.
این شب در دین اسلام به نام لیله المبیت معروف شد ، پس از این واقعه آیه ” وَ مِنَ النّاسِ مَن یشری نَفسَهُ ابتِغأَ مَرضاتِ الله و الله رَئوفٌ بالعباد ” بعضی از مردم جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‌فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است(۷) نازل شد ، که بر فضیلت امیر المومنین (ع) افزود.
روایات متعدد از شیعه و اهل سنت آمده است که علی(ع) در بستر پیامبر خوابیده و خداوند به خاطر این شجاعت به فرشتگان مباهات نمود و موقعی که پیامبر (ص) به سوی مدینه در حرکت بود، این آیه را در شأن حضرت علی(ع) نازل فرموده است.

منابع :
۱ . سیره ابن هشام، ج ۱، ص۴۸۰٫
۲٫ محمد علی کاظم بیکی، ابوجهل، دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج۵، ص ۳۰۵
۳٫ اعلام الوری طبرسی ترجمه عزیز الله عطاردی، انتشارات اسلامیه، ص۸۸٫
۴٫ قرآن کریم ، انفال ، آیه ۳۰٫
۵٫ امالی شیخ طوسی، ص ۴۶۶
۶٫ دائرهالمعارف اسلامی، محمدرسول فرهنگ‌خواه، نشر عطائی، ۱۳۵۹، صفحه ۱۸.
۷٫ قرآن کریم ، سوره مبارکه بقره ، آیه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.