از دیگر عناصری که در تحقق پیروزی یک جنبش تأثیر بسرایى دارد، یک رسانه (رساننده یا رسول) است؛ و این رسانه باید همسان باهدفهای آن جنبش، فعالیتی در تراز او داشته باشد؛ بدین معنا که جنبشی جهانی و انسانی نیازمند رسانه (رسول) جهانی و انسانی در عرصهی فکر و عمل که در تراز آن حرکت است میباشد تا بتواند هدف آن جنبش را همانطور که هست بدون کاستی به دیگران ابلاغ کند. (۱)
جنبش حسینی به دلیل جهانی و انسانی بودن آن و هدفهای آن، نیاز به یک رسانه (رسول) همسنخ و همتراز آن دارد. امام سجاد علیهالسلام و البته حضرت زینب علیهاالسلام، رسولان جنبش حسینی و ترجمان آن هستند؛ و این رویکرد رسولانه و رسانهوار در غالب (اگر نگوییم تمام) حرکات این دو سلالهی نبوی آشکار است. به این جمله که از امام سجاد است توجه نمایید: أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَکَّهَ وَ مِنَى أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا أَنَا ابْنُ مَنْ حَمَلَ الرُّکْنَ بِأَطْرَافِ الرِّدَا أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنِ ائْتَزَرَ وَ ارْتَدَى أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنِ انْتَعَلَ وَ احْتَفَى (۲) رسانهای در تراز جنبش…
پىنوشت:
۱) الملحمه الحسینیه، الجزء ۱، الشهید المطهرى، الصفحه ۱۶۰.
۲) بحار الأنوار، ۴۵ / ۱۳۷، للعلامه الشیخ محمدباقر المجلسی (ره).
ثبت دیدگاه