حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ شهریور , ۱۴۰۴ Thursday, 4 September , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3752 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 104×
02 بهمن 1398 - 2:00
شناسه : 32083
بازدید 79
2

سوال: پیامبر(ص) فرمود: مَن حَفِظَ على امّتی أرْبَعینَ حَدیثا ینْتَفعونَ بِها فی أمْرِ دینِهِم، بَعثَهُ اللّهُ یومَ القِیامَهِ فَقیها عالِما؛ کسى که براى امت من چهل حدیث حفظ کند که در کار دینشان از آنها بهره مند شوند، خداوند در روز رستاخیز او را فقیه و عالم برانگیزد. (بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۵۶، ح […]

ارسال توسط :
پ
پ

سوال: پیامبر(ص) فرمود: مَن حَفِظَ على امّتی أرْبَعینَ حَدیثا ینْتَفعونَ بِها فی أمْرِ دینِهِم، بَعثَهُ اللّهُ یومَ القِیامَهِ فَقیها عالِما؛ کسى که براى امت من چهل حدیث حفظ کند که در کار دینشان از آنها بهره مند شوند، خداوند در روز رستاخیز او را فقیه و عالم برانگیزد. (بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۵۶، ح ۱۰)

منظور از حفظ حدیث چیست؟ آیا باید به آن عمل هم کرد یا نه؟

پاسخ:

علامه مجلسی پس از ذکر احادیث در مورد فضیلت حفظ حدیث، می گوید: حفظ مراتبی دارد و پاداشی که در برابر آن داده می شود، برحسب آن مراتب، متفاوت خواهد بود:

یک) حفظ لفظ احادیث، خواه در ذهن باشد یا به صورت نوشته و نیز لفظ آن صحیح باشد و داشتن اجازه ی نقل حدیث.

دو) حفظ معانی احادیث و تفکر در آنها و استنباط احکام و معارف از آنها.

سه) حفظ احادیث بوسیله ی عمل به آنها.[۱]

بنابراین تمام مراتب حفظ دارای پاداش است اما ثواب هر مرحله با مرحله ی دیگر تفاوت دارد و اگر حفظ حدیث همراه عمل باشد، پاداش بیشتری به دنبال خواهد داشت.

پی نوشت:
۱٫ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۵۷.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.