حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ شهریور , ۱۴۰۴ Wednesday, 3 September , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3752 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 104×
24 فروردین 1399 - 1:42
شناسه : 30255
بازدید 121
4

سوال: نظر حضرت آیت الله هادوی در مورد این مسئله که آیا مسافر بدون قصد ده روز می تواند روزه مستحبی بگیرد چیست؟ پاسخ: مراجع عظام تقلید می فرمایند: مسافر نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر نذر کند روزه بگیرد و روز آن را معین نکند، نمى‏تواند آن را در سفر به جا آورد. […]

ارسال توسط :
پ
پ
سوال: نظر حضرت آیت الله هادوی در مورد این مسئله که آیا مسافر بدون قصد ده روز می تواند روزه مستحبی بگیرد چیست؟

پاسخ:

مراجع عظام تقلید می فرمایند: مسافر نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر نذر کند روزه بگیرد و روز آن را معین نکند، نمى‏تواند آن را در سفر به جا آورد. ولى چنانچه نذر کند که روز معینى را در سفر روزه بگیرد باید آن را در سفر به جا آورد.[۱]

اما مسافر مى‏تواند براى خواستن حاجت‏، سه روز در مدینه طیبه روزه مستحبى بگیرد.[۲] و أحوط این است که آن سه روز، روزهاى چهار شنبه و پنجشنبه و جمعه باشد. هر چند عده ای روزه گرفتن در سفر را مکروه می دانند و حتی در خصوص این سه روز روزه ای که برای برآورده شدن حاجت در مدینه گرفته می شود بیان می دارند که جواز روزه در این صورت خالى از قوّت نیست‏ لیکن احوط ترک آن است.[۳]

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در خصوص سؤال مذکور به این شرح است:

روزه مستحبی در سفر جایز است، هر چند احتیاط ترک آن است، مگر در برخی موارد مانند سه روز روزه مستحبی در مدینه النبی (صلی الله علیه و آله) برای برآورده شدن حاجت.

 

پی نوشت ها:
[۱]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۱،  ص ۹۵۲٫
[۲]. همان، ص ۹۵۳، (خوئى، تبریزى، سیستانى، زنجانى).
[۳]. مجمع الرسائل (المحشى لصاحب الجواهر)، ج ‏۱، ص ۴۳۲٫

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.