پاسخ ارائه شده در این صفحه پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی سایر از موضوع دارید از طریق درگاه های پاسخگویی سوال خود را ارسال فرمائید.
[box type=”info” bg=”#” color=”#” border=”#” radius=”5″ fontsize=”14″]
سوال
گرفتن سود بانکی حلال است یا حرام است؟
[/box]
[box type=”tip” bg=”#” color=”#” border=”#” radius=”5″ fontsize=”14″]
پاسخ
طبق نظر برخی از مراجع عظام تقلید:
به نظر مشهور مراجع عظام:
سپردههای کوتاهمدت و بلندمدت مردم نزد بانکها و سودی که بانک به آن میدهد در صورتی حلال است که طبق قراردادها و عقود اسلامی(مانند مضاربه، شرکت، جعاله و…) باشد و پرداختکننده یقین داشته باشد و یا احتمال قابلملاحظه دهد که بانک بهعنوان وکیل از طرف مشتری این قراردادها را بهصورت شرعی انجام میدهد، امام اگر بداند که این امور جنبه ظاهری و صوری دارد و فقط روی کاغذ است آن سود حرام است.
به نظر آیتالله بهجت:
گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود بانکی جایز نیست ، ولی جایز است پول را به بانک داد و مقدار سود توافقی را با فروش چیزی به بانک، از بانک گرفت، مثلاً اگر سود بانکی پول شما در یک سال دویست هزار تومان میشود، بانک یک خودکار را از شما به مبلغ دویست هزار تومان خریداری کند، بهشرط آنکه به مدت یک سال، یکمیلیون تومان بهعنوان قرض در بانک بگذارید.
به نظر آیتالله وحید خراسانی:
اگر با بانک شرط سود کنید این سپردهگذاری و سود دریافتی حرام است و اگر شرط سود نکنید ولی خود را طلبکار بانک بدانید بازهم بنابراحتیاط واجب این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است. و اگر شرط سود نکنید و خود را طلبکار بانک ندانید این سپردهگذاری اشکالی ندارد و اگر بهعنوان سرمایهگذاری باشد با رعایت شرایط مضاربه درصورتیکه برای معاش خود و خانواده به ای سرمایهگذاری نیاز دارید باید بنا بر احتیاط واجب همان ابتداء یکپنجم آن را بهعنوان خمس بپردازید و اگر برای معاش خود و خانواده به آن نیاز ندارید بنا بر فتوی باید خمس این سرمایه را بپردازید و سودی که بانک میپردازد قبل از تصرف در آن، بنا بر احتیاط واجب یکپنجم آن را به سادات فقیر بهقصد ما فی الذمه بدهید.
پی نوشت ها :
جامع المسائل(فارسی-فاضل)، ج۱، ص:۲۲۰، سؤال ۸۸۴.
استفتائات (بهجت)، ج۳، ص:۱۹۱، سؤال۳۹۹۳.
استفتائات جدید (تبریزی)، ج۱، ص:۴۷۸، سؤال ۲۱۰۰.
اجوبه الاستفتائات رهبری (فارسی)، ص:۴۶۳، سؤال ۱۹۰۴.
استفتائات جدید (مکارم)، ج۱، ص:۴۱۶، سؤال۱۳۸۳.
جامع الاحکام (صافی)، ج۲، ص:۳۰۴، سؤال ۱۹۹۱.
[/box]
ثبت دیدگاه