حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۰ 3 رمضان 1442 Wednesday, 14 April , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3799 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 99×
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
شناسه : 6150
بازدید 336
0

پاسخ ارائه شده در این صفحه پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی سایر از موضوع دارید از طریق درگاه های پاسخگویی سوال خود را ارسال فرمائید. [box type=”info” bg=”#” color=”#” border=”#” radius=”5″ fontsize=”14″] سوال برای جاری کردن صیغه محرمیت در ازدواج موقت چه مسائل شرعی ، […]

پ
پ

پاسخ ارائه شده در این صفحه پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی سایر از موضوع دارید از طریق درگاه های پاسخگویی سوال خود را ارسال فرمائید.

[box type=”info” bg=”#” color=”#” border=”#” radius=”5″ fontsize=”14″]

سوال

برای جاری کردن صیغه محرمیت در ازدواج موقت چه مسائل شرعی ، باید مراعات شود؟

[/box]

[box type=”tip” bg=”#” color=”#” border=”#” radius=”5″ fontsize=”14″]

پاسخ

مسائلی که در ازدواج موقت باید رعایت شود در ذیل بیان می گردد.

۱٫ به عربى صحیح خوانده شود به احتیاط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى صحیح بخوانند به‏ هر لفظ‏ى که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم هم نیست که وکیل بگیرند اما باید لفظ‏ى بگویند که معنى “زوجت و قبلت” (زوجیت و قبول آن) را بفهماند.

۲. مرد و زن یا وکیل آنها که صیغه را مى ‏خوانند قصد انشاء داشته باشند یعنى اگر خود مرد و زن صیغه را مى‏ خوانند، زن به گفتن «زوجتک نفسى‏» قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن “قبلت التزویج‏” زن بودن او را براى خود قبول نماید، و اگر وکیل مرد و زن صیغه را مى‏ خوانند، به گفتن “زوجت و قبلت‏” قصدشان این باشد که مرد و زنى آنان را وکیل کرده ‏اند، زن و شوهر شوند.

۳. کسى که صیغه را مى‏ خواند بالغ و عاقل باشد، جه براى خودش بخواند یا از طرف دیگرى وکیل شده باشد.

۴٫ اگر وکیل زن و شوهر یا ولى آنها صیغه را مى‏ خوانند، در عقد، زن و شوهر را معین کنند مثلا اسم آنها را ببرند یا به آنها اشاره نمایند.

۵. زن و مرد به ازدواج راضى باشند.

۶٫ زن اگر دختر باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. یعنی عقد اگر بدون اذن پدر یا جد پدری خوانده شود باطل است. (مگر برای کسانی که مرجع تقلید آنها، اجازه پدر را حکم تکلیفی می دانند و حکم وضعی به شمار نمی آورند.)

۷. مدت زناشویى معین شود.

۸٫ بر مقدار مهریه، زن و مرد به پول یا مال دیگرى توافق کنند و در عقد ذکر نمایند.

۹. زن ممنوعیتی از ازدواج نداشته باشد. مثل اینکه در ایام عده از عقد نکاح دیگر نباشد.

اما دستور خواندن عقد غیر دائم: اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند ، بعد از آن که مدت و مهر را معین کردند، چنانچه زن بگوید: “زَوَّجْتُکَ نَفْسی فِی الْمُدَّهِ الْمَعْلُومَهِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم” بعد بدون فاصله مرد بگوید: “قَبِلْتُ” صحیح است. و اگر دیگرى را وکیل کنند و اول وکیل زن به وکیل مرد بگوید: “مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتى مُوَکِّلَکَ فِی الْمدَّهِ الْمَعْلُومَهِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم” پس بدون فاصله وکیل مرد بگوید: “قَبِلْتُ لِمُوَکِّلی هکَذا”، صحیح مى‏ باشد.

ذکر سه نکته در پایان لازم و ضروری است:

۱- چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، همانند فرزند متولد شده از زن دائمى است.

۲- زن مى ‏تواند در عقد موقت شرط کند شوهر با او نزدیکى نکند و فقط لذت‏هاى دیگر را ببرد.

۳- اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیکى انجام گیرد، باید دو حیض عده نگه دارد.

[/box]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.