در دین مبین اسلام بر لزوم رعایت اخلاص بسیار توصیه شده است ، اگر انسان اخلاص را در سرلوحه کار خود قرار دهد نزدیکی به خداوند متعال خواهد داشت. مومنان در نزد خداوند متعال دارای درجات مختلفی هستند و هیچ کس با شخص دیگری در درجه ، برابری نمی کند ، چنانکه نبی مکرم اسلام (ص) می فرماید : بِالاخلاصِ تَتَفَاضَلُ مَراتِبِ المُومِنینَ (۱)؛ درجات مومنان به وسیله اخلاص برتری می یابد ، لذا لازم است تا انسان مومن مراتب اخلاص را بشناسد و آن را در زندگی خود آنگونه که خداوند می خواهد به کار بندد. 1. خالص کردن عمل آنگونه…
مراتب اخلاص

در دین مبین اسلام بر لزوم رعایت اخلاص بسیار توصیه شده است ، اگر انسان اخلاص را در سرلوحه کار خود قرار دهد نزدیکی به خداوند متعال خواهد داشت.

مومنان در نزد خداوند متعال دارای درجات مختلفی هستند و هیچ کس با شخص دیگری در درجه ، برابری نمی کند ، چنانکه نبی مکرم اسلام (ص) می فرماید : بِالاخلاصِ تَتَفَاضَلُ مَراتِبِ المُومِنینَ (۱)؛ درجات مومنان به وسیله اخلاص برتری می یابد ، لذا لازم است تا انسان مومن مراتب اخلاص را بشناسد و آن را در زندگی خود آنگونه که خداوند می خواهد به کار بندد.

1. خالص کردن عمل

آنگونه که بیان داشتیم لازم است انسان عمل خود را تنها برای خداوند خالص گرداند ، این خالص گرداندن عبادت گاهی به دلیل ترس از عذاب است ، گرچه در این نوع عبادت تنها به خاطر ترس از عذاب و کیفر الهی می باشد ، اما مورد رضایت خداوند قرار می گیرد ، امیرالمومنین در وصف این نوع عبادت آن را عبادت بردگان معرفی می نماید(۲).

۲. اخلاص در عمل

گاهی انسان برای تجارت و معامله با پروردگار خویش دست به عبادت معبود خود می زند ، مثلاً عبادت را مختص برای رسیدن به بهشت برین یا دسترسی به حور العین می داند ، اینگونه عبادت پروردگار کردن روش اجیران است.

۳. تصفیه عمل

نوع دیگری از عبادت و اخلاص ، تصفیه عمل از هرگونه شائبه ای که رنگ غیر خدایی دارد ، هست ، یعنی انسان عبادتش را مختص به پروردگار می کند نه برای رسیدن به بهشت و میوه های آن و نه برای ترس از آتش دوزخ و عذاب قیامت ، بلکه در این نوع عبادت انسان عاشق ، معشوق خود را برای لایق ستایش بودنش عبادت می کند و لاغیر ، که این مرتبه نکته پایانی اخلاص می باشد(۳).

پی نوشت :

۱. جامع السعادت.

۲. نهج البلاغه ، ص ۵۱۰ ، حکمت ۲۳۷.

۳. بحارالانوار ، ج ۷۰ ، ص ۲۵5.

کلیدواژه ها: , ,