جلسه قرائت و تفسیر روزانه یک صفحه از کلام الله مجید در قالب طرح نور در مسجد جامع روستای آهق صفحه ۲۹ قرآن کریم ، جزء دوم، آیات ۱۹۰-۱۸۷ سوره مبارکه بقره.تفسیر قرآن,روستای آهق,
تفسیر صفحه ۲۹ قرآن کریم

جلسه قرائت و تفسیر روزانه یک صفحه از کلام الله مجید در قالب طرح نور در مسجد جامع روستای آهق صفحه ۲۹ قرآن کریم ، جزء دوم، آیات ۱۹۰-۱۸۷ سوره مبارکه بقره.

طبق روال هر روزه و پس از قرائت یک صفحه از قرآن کریم نکات مهم همان صفحه توسط حجت الاسلام مظلومی مراغه ای بیان شد.

بسم الله الرحمن الرحیم
آیاتی (۱۸۷-۱۹۰ بقره) که در این صفحه (۲۹) قرائت شد ، در آیه اول (۱۸۷) درباره ماه مبارک رمضان هست ، قبل از نزول این آیه در ماه مبارک رمضان تنها در ساعات خاص و معینی از شب مسلمانان اجازه افطار داشتند و اگر خوابشان می برد هنگام بیدار شدن دیگر خوردن غذا برایشان ممنوع بود ، همچنین نزدیکی با همسرانشان نیز در تمام ساعات شب و روز ماه مبارک رمضان حرام بود.
شخصی به نام جبیر ، هنگام افطار خوابش برد و زمانیکه از خواب بیدار شد ، غذا نخورد و گفت دیگر نمی توانم غذا بخورم و بر من حرام است و باید بدون غذا روزه بگیرم ، فردای آن روز برای کندن خندق به بیرون از مدینه رفت ، چون شب بدون غذا مانده بود ، در بین کار از هوش رفت ، پیامبر (ص) با مشاهده این حال متأثر شد و به خاطر ناراحتی پیامبر (ص) این آیه نازل شد و همچنین مسأله نزدیکی با همسر در ماه مبارک رمضان نیز آزاد شد و دو دستور مهم و اساسی را به خاطر آسایش مسلمین خداوند آسان کرد.
در این آیه خدانود همسر را به لباس تشبیه کرده است ، علت آن را به قدر بضاعت خدمت شما بیان می کنم.
۱- لباس دارای طرح و رنگ مختلف و جنس متفاوتی است ، همسر نیز برای انسان با اخلاقیات و … متفاوت است.
۲- لباس برای انسان زینت است ، همسران نیز برای همدیگر زینت هستند.
۳- با پوشش لباس عیوب انسان دیده نمی شود ، در زندگی نیز باید همسران عیوب همدیگر را از دیگران بپوشانند.
۴- لباس انسان را از سردی و گرمی نگه می دارد ، همسران نیز در محیط خانواده بگونه ای باشند که محیطی گرم وصمیمی برای همدیگر ایجاد کنند.
۵- لباس انسان را از رسوایی حفظ می کند ، همسران نیز در محیط خانواده به گونه ای باشند که همدیگر را از گناه نگه دارند.
۶- لباس ضخیم برای هوای سرد و لباس نازک برای هوای گرم است ، گاهی در محیط زندگی نیز سردی و گرمی هایی به وجود می آید مثلا مرد عصبانی می شود زن باید با لطافت برخورد کند ، زن نیز گاهی به خاطر کار خانه ناراحت می شود ، مرد باید مدارا کند تا کانون خانواده متزلزل نشود.
مسائل این آیه (۱۸۷ بقره) فراوان است ، که از توضیح بیشتر خودداری کرده و آیه بعدی را توضیح می دهیم.

اموال همدیگر ار به باطل نخورید ، منظور رشوه دادن و رشوه گرفت است ، گاهی انسان رشوه را با نام های مختلفی مانند ، هدیه ، هبه و … می دهد ، تفاوتی ندارد ، رشوه دادن و رشوه گرفتن حرام است چرا که مفاسد اجتماعی را بیشتر می کند ، درباره علل آن توضیحی کوتاه عرض کنم.

رشوه باعث می شود عدالت حذف شود ، یءس و ناامیدی در افراد ضعیف به وجود آید ، نا امیدی ضعفا ، به افراد قوی جرأت و جسارت بدهد ، به خاطر پول داشتن ، این امر باعث ناعدالتی و بی عدالتی در جامعه می شود.

امام صادق (ع) رشوه را در حد کفر دانسته است ، چگونه ، شما به فرزند خودتان توصیه می کنید فلان کار را نکن ، حال این کار را انجام داد ، شما نارحت می شوید ، لذا خداوند به بندگانش امر کرده رشوه ندهید و رشوه نگیرزید ، اگر رشوه دادند و رشوه گرفتند بر ضد امر خداوند عمل کرده و کفر نمودند.

اشعث بن قین برای امیر المومنین علی (ع) حلوا آورد ، تا در حکمش تاثیر بگذارد ، امیر المومنین (ع) گفت اگر هفت اقلیم را به من بدهند هرگز دانه ای را از دهان مورچه بر نخواهم داشت.

آیه بعدی (۱۸۹ بقره) با یسئلونک آغاز شده است ، یعنی از پیامبر (ص) سوال کردند درباهر هلال ماه ، قل هی موقیت للناس ؛ بگو این ماه برای تشخیص و.قت است ، یعنی وسیله ای برای وقت شناسی است ، نیاز به تقویم لازمه بشری است چون برنامه ریزی کارهای روزانه با آن است.

آیه بعدی (۱۹۰ بقره) یک عده کارهایی هست که گاهی ارزش پیدا می کند ، درباره ترحم که می گوید اگر به پلنگ رحم کنی ضرر به گوسفند کرده ای ، یعنی این کار باعث می شود که با رحم تو گوسفندان دیگر امنیت و آرامش پیدا نکنند ، یا مسئله علم ، خیلی با ارزش است ، اما این علم با ارزش گاهی ارزش ندارد ، پیامبر (ص) به امیر المومنین (ع) فرمود خوارج قصد کشتن مرا دارند ، علی (ع) در بستر پیامبر (ص) خوابید و پیامبر (ص) هجرت نمود ، علی (ع) خوابید اگر همه علم پیدا می کردند که با خوابیدنشان خوارج علی (ع) را نخواهد کشت ، همه آماده می شدند تا در بستر پیامبر (ص) می خوابیدند.

مسئله بعدی در این آیه دفاع برای انسانها ارزش است ، یعنی هیچ وقت شروع کننده نباشید ، اگر تنها این مورد را در جوامع اسلامی اجرا کنیم هیچ نزاع و درگیری در چوامع اسلامی اتفاق نمی افتد ، یعنی من به عنوان مسلمان آغاز کننده نزاع نباشم ، شخص مقابل نیز به خاطر این فرمان اسلام نزاع را آغاز نکند ، می بینیم درگیری اتفاق نمی افتد و در آرامش کامل به سر خواهیم برد.

پس با اجرای فرامین دینی بسیاری از مشکلات بشری حل می شود.

صلوات

کلیدواژه ها: , ,